Bosch introduceert ABS voor de e-bike

Van vliegtuig via de auto naar de motorfiets, en nu ook op de e-bike, het antiblokkeersysteem (ABS) heeft op verschillende verkeersmiddelen zijn stempel gedrukt en de veiligheid ervan verhoogd. Eind 2018 is het ABS voor e-bikes op bepaalde modellen bij de dealer verkrijgbaar. Daarmee opent Bosch een nieuw hoofdstuk in het succesverhaal van het antiblokkeersysteem. Het is 40 jaar geleden dat Bosch ’s werelds eerste in serieproductie vervaardigde ABS voor auto’s op de markt bracht als speciale uitrusting voor de S-Klasse van Mercedes-Benz. Sindsdien werd het systeem steeds kleiner, lichter en effectiever. Voor motorfietsen maakt Bosch sinds 1995 antiblokkeersystemen – en nu dus ook voor e-bikes. Volgens Claus Fleischer, directeur van Bosch eBike Systems, is het potentieel groot: “Veiligheid is een belangrijke factor waarmee deze op de toekomst gerichte vorm van mobiliteit zich op de markt vestigt. Ik ben ervan overtuigd dat ABS bij hoogwaardige e-bikes standaard wordt. Over enkele jaren zullen de meeste city- en trekking-e-bikes met ABS zijn uitgerust.

Veiliger remmen 

In de auto is ABS niet meer weg te denken. In Europa is het monteren ervan in nieuwe auto’s zelfs verplicht. Maar ook voor de e-bike heeft het systeem aantoonbaar nut: volgens onderzoek van Bosch naar ongevallen zou met een antiblokkeersysteem bijna een kwart van de ongevallen kunnen worden voorkomen en zou het aantal ongevallen met ernstig letsel dalen. Verkeerd remgedrag speelt bij de oorzaken van ongevallen vaak een centrale rol. Veel fietsers veronachtzamen bij het remmen de voorrem, die een veel hogere remcapaciteit oplevert dan de achterrem. De reden daarvoor is de angst om te vallen. Het ABS gaat dit tegen, want de remmen kunnen efficiënter worden gebruikt. Daardoor wordt de remafstand verkort en wordt het risico van vallen en over kop te gaan verkleind.

ABS voor de fiets: hoe werkt dat? 

Bij het voorwiel-ABS wordt de snelheid van beide wielen door draaisensoren gemeten. Zodra het voorwiel dreigt te blokkeren, regelt het Bosch e-bike ABS de remdruk. Daarbij reageert het ABS sneller dan elke fietser. In het bijzonder bij gladde wegomstandigheden en losse, natte ondergrond is de fiets hierdoor beter te controleren en tot stilstand te brengen. Een andere functie van het Bosch eBike ABS is de loskomregeling voor het achterwiel. Deze verkleint de kans dat bij extreem overremmen het achterwiel van de grond komt. Het werkt als volgt: wielsnelheidssensoren merken dat het achterwiel omhoog komt door een plotselinge wijziging in het wieltoerental; daardoor wordt er gedoseerd geremd op het voorwiel. Het ABS verlaagt kortstondig de remkracht op het voorwiel, zodat het achterwiel snel weer contact maakt met de grond. De kans dat de fietser over de kop gaat, neemt daarmee af. 

Een perfect samenspel 

De hydraulische remmen en het elektronische remsysteem zijn nauwkeurig op elkaar afgestemd. Bosch heeft het systeem samen met de vertrouwde partner Magura ontwikkeld, die met het Magura CMe ABS een speciaal remsysteem aanbiedt. Ook de e-bike-componenten en het ABS moeten als systeem zo optimaal mogelijk met elkaar samenwerken. Fietsfabrikanten monteren daarom het ABS alleen direct op de e-bike,  achteraf monteren is niet mogelijk. De energiebron van het antiblokkeersysteem is de accu. Op de actieradius van de accu heeft het ABS geen merkbare invloed: er wordt namelijk alleen stroom verbruikt, wanneer het ABS actief het remproces regelt. Bovendien is ervoor gezorgd dat het ABS, licht en display ook in de reservemodus werken. De functies die belangrijk zijn voor de veiligheid worden pas uitgeschakeld wanneer ook de reserve is opgebruikt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.