Giant Quick-E+

Inmiddels kennen we het fenomeen speed-pedelec al een paar jaar. Maar mede
door geruchten, de afgelopen twee jaren, dat er strenge regulering voor deze extra
snelle e-bikes aan zat te komen, stapten nog niet alle fabrikanten in. Nu er van de
kant van de wetgever duidelijkheid is verschaft, komt een stroom specifiek voor
hogere snel heden ontwikkelde speed-pedelecs op gang. We hebben er zes aan de
tand gevoeld, dit is de Giant Quick-E+:

Met z’n grijze kleur valt de Giant een stuk minder op dan de knalrode Trek. Maar de Quick-E+ verdient minstens zoveel aandacht! Ook hier staat een fiets die gemaakt is volgens de laatste inzichten. De ranke bovenkant met de compacte, semigeïntegreerde drager roept: “Ik ben een sportfiets!” En de massieve onderbuis met daarin geïntegreerde accu zegt: “Ik ben een krachtpatser!” De Yamaha-motor die Giant gebruikt levert, net als de Panasonic op de Flyer, heel veel kracht van onderuit, waardoor je wat minder hoeft te schakelen. Terwijl de Giant aan de voorkant over een dubbel kettingblad beschikt, wat het aantal verzetten in theorie op twintig in plaats van de tien zoals op de andere test bikes brengt. Misschien dat je in de bergen gebruikt maakt van die extra, lichte verzetten, in Nederland heb je ze niet echt nodig. En als wegfietshulp, zoals die waarover de Flyer beschikt, fungeert het dubbele voorblad ook niet; je kunt alleen schakelen tijdens het fietsen, niet als je stilstaat voor een stoplicht. De motor is relatief stil, maar net als bij de andere testfietsen is het geluidsniveau op hogere snelheden hoger dan bij een normale e-bike. De display die Giant gebruikt is mooi compact en geeft alleen de belangrijkste informatie, die bovendien in één oogopslag is af te lezen. Simpel maar doeltreffend, zo zien we het graag! De fiets zelf is duidelijk gericht op snelheid. De Quick-E+ laat zich in alle rust tot 45 km/u sturen en is op die snelheid een van de meest stabiele fietsen in deze test. Misschien zelfs een tikje té stabiel, afhankelijk van waar en hoe je rijdt. Je moet namelijk behoorlijk werken om de fiets op lagere snelheden soepel door de bocht te krijgen. Dan het comfort; de ballonbanden zijn breed, maar niet zo breed als die van de Trek en de Winora. Het lijkt een verschil van niks, 50 mm banden versus 60 mm banden, maar het maakt in de praktijk veel uit. En juist omdat de Giant zo gemakkelijk hard gaat, moet je je aandacht er goed bij houden. Brede, gladgeasfalteerde wegen tussen dorpen en steden zijn dan ook de ideale habitat van deze Taiwanees.

Zie ook de andere geteste fietsen:

Cannondale Contro-E Speed 1
e-bikeandtrekkingmagazine.nl

Dutch ID Urban HS
e-bikeandtrekkingmagazine.nl

Flyer U-Series 7.10 HS
e-bikeandtrekkingmagazine.nl

Trek Super Commuter+ 8S
e-bikeandtrekkingmagazine.nl

Winora Radar Speed
e-bikeandtrekkingmagazine.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.