Flyer U-Series 7.10 HS

Inmiddels kennen we het fenomeen speed-pedelec al een paar jaar. Maar mede
door geruchten, de afgelopen twee jaren, dat er strenge regulering voor deze extra
snelle e-bikes aan zat te komen, stapten nog niet alle fabrikanten in. Nu er van de
kant van de wetgever duidelijkheid is verschaft, komt een stroom specifiek voor
hogere snel heden ontwikkelde speed-pedelecs op gang. We hebben er zes aan de
tand gevoeld, dit is de Flyer U-Series 7.10 HS:

Met de U-Series neemt Flyer afscheid van het karakteristieke, maar ook controversiële uiterlijk van zijn e-bikes, dat gedicteerd werd door de plaatsing van de accu achter de zitbuis. De U 7.10 HS heeft de nieuwste Panasonicmotor meegekregen, met accu op de schuine onderbuis. Minder onderscheidend, maar met het nieuwe uiterlijk staat er wel een moderne, snel gelijnde fiets die een grotere groep fietsers zal aanspreken. Het speciale aan de nieuwe Panasonic motor is overigens niet zozeer de positionering van de accu, maar de in het motorhuis geïntegreerde versnellingsbak. Twee verzetten heeft die bak. Als het toerental zakt of als je stopt bij een verkeerslicht, dan schakelt het systeem automatisch terug, zodat je makkelijker wegrijdt. Het systeem is desgewenst uit te schakelen en handmatig te bedienen. In combinatie met de tien derailleurversnellingen achter, lijkt de U-Series over een overdaad aan verzetten te beschikken.

Niets is minder waar: de versnellingsbak in de motor heeft absoluut toegevoegde waarde. De motor zelf bewijst trouwens dat Panasonic nog steeds tot de top behoort. Iets stiller dan de overige motoren in deze test, levert deze efficiënte motor al vanaf lage toerentallen veel kracht. Wat rijden en sturen betreft heeft Flyer een reputatie te verliezen, maar deze snelle Zwitser rijdt – typisch Flyer – zeer gemoedelijk en blijft rustig tot de maximale snelheid van 45 km/u. Deze moderne iteratie stuurt wel scherper dan de Flyers met de accu achter de zitbuis; het beste van twee werelden dus. Vooral op lagere snelheid is de U 7.10 HS wendbaarder en wat ons betreft fijner dan z’n voorgangers. Omdat (voor)vering ontbreekt, moet je de bandenspanning flink laten zakken om het comfortniveau op topsnelheid nog enigszins acceptabel te houden. Hier zouden we graag een verende voorvork zien. Net als bij de Trek is de geometrie van het frame al aangepast op het gebruik van een geveerde vork, dus die optie zal er zeker komen. Als dan ook nog standaard een achterdrager gemonteerd wordt, dan is deze hoogwaardige Zwitser een perfecte allrounder.

Zie ook de andere geteste fietsen:

Cannondale Contro-E Speed 1
e-bikeandtrekkingmagazine.nl

Dutch ID Urban HS
e-bikeandtrekkingmagazine.nl

Giant Quick-E+
e-bikeandtrekkingmagazine.nl

Trek Super Commuter+ 8S
e-bikeandtrekkingmagazine.nl

Winora Radar Speed
e-bikeandtrekkingmagazine.nl

2 comments Add yours

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.