Dutch ID Urban HS

Inmiddels kennen we het fenomeen speed-pedelec al een paar jaar. Maar mede
door geruchten, de afgelopen twee jaren, dat er strenge regulering voor deze extra
snelle e-bikes aan zat te komen, stapten nog niet alle fabrikanten in. Nu er van de
kant van de wetgever duidelijkheid is verschaft, komt een stroom specifiek voor
hogere snel heden ontwikkelde speed-pedelecs op gang. We hebben er zes aan de
tand gevoeld, dit is de “Dutch ID Urban HS “.

 

De Urban van Dutch ID wijkt behoorlijk af van de overige vier testfietsen. Met z’n ranke frame buizen en z’n relatief smalle banden lijkt deze snelle dame nog het meest op een standaard fiets. Dat zal met name mensen aanspreken die niet op een opvallende, gespierde anabolen fiets als de Trek of de Winora willen rijden. Maar vergis je niet, het traditionele, meer ingetogen uiterlijk wil niet zeggen dat deze Dutch ID een ouderwetse fiets is! Of anders gezegd: toen de Urban twee jaar geleden geïntroduceerd werd, was deze in het Noord Hollandse Bever wijk ontwikkelde en gebouwde fiets zijn tijd vooruit. En nu, met al die nieuwe concurrenten? De Urban HS kan ze nog steeds aan. Oke, de smalle banden bieden niet het comfortniveau van de ballonbanden op de andere test bikes. Maar met de stijfheid en de stuur eigen schappen zit het nog steeds snor. En wie meer comfort zoekt: Dutch ID biedt onder de naam Trekking HS min of meer dezelfde fiets aan met een geveerde voorvork en dito zadelpen. De starre Urban-versie die wij getest hebben, zit en rijdt ronduit sportief, met op alle snelheden scherp stuur gedrag. Nerveus willen we het niet noemen, maar de strakke carbon voorvork geeft iedere beweging van het stuur wel direct door aan het voor wiel. Standaard komt deze Dutch ID met een 400 Wh accu, waarmee je slechts met beleid van de maximale ondersteuning gebruik kunt maken, wil je veertig kilometer ver kunnen komen? Dan is de upgrade naar een 500 Wh accu voor €200,- is daarvoor een aanrader. Bij de overige merken is die grote capaciteit overigens standaard. Een andere upgrade die Dutch ID voor €200,- extra aanbiedt, is de zeer uitgebreide Bosch Nyon-display. Fijn als je behoefte hebt aan gps-navigatie, maar voor wie dat niet doet volstaat de ‘gewone’ Intuvia-display. De NuVinci-achternaaf spreekt ons meer aan. Naast dat je je ideale traptoerental kunt vast houden, is de naaf ook nog eens onderhoudsarm. Dat een cvt van NuVinci meer kost dan een derailleursysteem klopt, maar zeker veel fietsers verdienen de meerprijs dankzij de lagere onderhoudskosten snel terug.

Zie ook de andere geteste fietsen:

Cannondale Contro-E Speed 1
e-bikeandtrekkingmagazine.nl

Flyer U-Series 7.10 HS
e-bikeandtrekkingmagazine.nl

Giant Quick-E+
e-bikeandtrekkingmagazine.nl

Trek Super Commuter+ 8S
e-bikeandtrekkingmagazine.nl

Winora Radar Speed
e-bikeandtrekkingmagazine.nl

3 comments Add yours

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.