Wat worden de innovaties van Bosch eBike systemen in 2019?

 

De 2017 overzichten liggen nog vers in het geheugen. De aankondigen voor 2018 zijn ook al gemaakt maar wat gebeurd er nu in de toekomst? Octrooien kunnen daar inzicht in geven. Bosch patenteert wereldwijd de meeste patenten, maar deze zullen uiteindelijk niet allemaal tot een productie leiden. Wij bekijken er in ieder geval een paar die in het oog springen, en geven onze glazen bol daarmee wat inhoud.

Veiligheid

Er wordt in ieder geval in veiligheid geïnvesteerd. Dat blijkt wel uit de huidige markt waarin ABS al is geïntroduceerd. Vooral voor de meer onervaren fietser wordt het hiermee steeds veiliger en voor meer mensen toegankelijker.

2 patenten omtrent veiligheid

Patent; Rij-ondersteuningssysteem en voertuig DE102016204119A1
Hiermee kan de rotatie worden beïnvloed door middel van versnellen of remmen om op risicosituaties te reageren.

Patent; Vergrendeling, hydraulische remsysteem DE102015222056A1
Dit zorgt ervoor dat voortgang wordt uitgeschakeld wanneer dit nodig is. Hiermee zal een situatie voor een noodstop worden herkend en worden uitgevoerd.

Bij beide zal er geacteerd worden op een verwachte gevaarlijke situatie en draagt dit bij aan een aanzienlijke verbetering van de veiligheid.

De aandrijflijn

Dan komt de aandrijflijn voorbij. Daarin zijn weer verbeteringen te verwachten.

2 patenten omtrent de aandrijflijn

Patent; Aandrijving en voertuig DE102016207035A1
Hier is een aandrijving beschreven op de trapas, die wordt gecombineerd met een planetaire versnelling. Zo kan een extra schakelinrichting op het achterwiel worden weggelaten, en kan de pedelec-aandrijving bijzonder compact worden gemaakt.

Patent; Aandrijving en voertuig DE102016216557B3
Versnellingbak met een dubbele koppeling. Voordelen zijn onder meer het overbrengen met lagere wrijvingsverliezen en schakelen zonder de tractie te onderbreken.

 

Anti-diefstal

E-bikes zijn populair, helaas niet alleen onder de bezitters. Ook onbevoegden begeven zich op de e-bike markt. Gelukkig gaat dit niet aan Bosch voorbij en lijken ze aandacht te gaan besteden aan anti-diefstal.

Pantent; Vergrendeling, hydraulisch remsysteem. DE102016211015A1
Controle via een moderne autorisatiemethode die zorgt voor een gesloten systeem in geparkeerde toestand.

Nu is het afwachten wat Bosch e-Bike Systems in 2019 ons gaat bieden. Ik kijk in ieder geval uit naar de nieuwe ontwikkelingen en zal deze graag delen zodra ze echt concreet zijn geworden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.